چطور تگ عنوان موثر و مناسب بنویسیم؟
یکی از راههای جذب مخاطب و ترغیب کاربران برای بازدید از وبسایت، نوشتن یک تگ عنوان مناسب و استاندارد است.
اما باید بدانید که ممکن است با کوچکترین خطایی در این قسمت، میزان بازدید از وبسایتتان را به صفر برسانید و حتی توسط گوگل جریمه شوید؛ چاره چیست؟
در این مقاله، تیم اُبو برای حل این مشکل، قوانین و استانداردهای لازم را برای شما قرار داده تا بتوانید با انجام چند کار ساده، به بالاترین میزان بازدید برسید.
در ادامه همراه ما باشید تا به نرخ کلیک بالاتری دست پیدا کنید.
تگ عنوان (Title Tag) چیست؟
title tag یا همان تگ عنوان در واقع همان متن کوتاه و آبی رنگی است که زمانی که شما عنوانی را جستجو میکنید، برای شما در صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشود.
تگ عنوان برای نمایش محتوای صفحه به کاربر نوشته میشود و به طور مستقیم روی سئو وبسایت تاثیری ندارد اما به هر میزان که عنوان جذابی داشته باشید، کاربران بیشتری علاقهمند میشوند که روی وبسایت شما کلیک کنند و صفحه شما را بازدید کنند.
اهمیت تگ عنوان در سئو
تگ عنوان، تیترهایی با قابلیت کلیک هستند و یکی از شاخصهای افزایش نرخ تبدیل در سئو وبسایت است. شما با این تیترها میتوانید کاربران را متوجه وجود چنین محتوا و مطلبی در صفحات خود کنید، پس وجود چنین تگی برای وبسایت شما بسیار ضروری میباشد. دلایل مختلفی مبنی بر اهمیت تیتر وجود دارد که برای شما در قسمت پایین قرار دادهایم.
معیاری مهم برای رتبهبندی گوگل
یکی از مهمترین معیارهای رتبهبندی برای گوگل، تگ عنوان استاندارد است. کاربران در صفحه نتایج جستجو، ابتدا به تیتر وبسایتها نگاه میکنند، آنها را میخوانند و سپس تصمیم میگیرند روی مطلب کدام صفحه کلیک کنند و آن را مطالعه کنند؛ درحالی که احتمال خوانده نشدن توضیحات متا (Meta Description) توسط کاربر بسیار زیاد است.
افزایش نرخ تبدیل (conversation Rate)
همانطور که گفتیم، تگ عنوان تاثیر مستقیمی بر روند رتبهبندی شما ندارد؛ اما با استفاده از تکنیکهای روانشناسی، متقاعدسازی و پاسخ به سوالات مخاطب، میتوانید به نرخ تبدیل خوبی دست پیدا کنید و پس از آن رتبه مناسبی کسب کنید.
نمایش تگ عنوان در دیگر پلتفرمها
اگر فکر میکنید که نوشتن یک عنوان خوب فقط در صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشود سخت در اشتباهید.
برخی صاحبان کسب و کارها ممکن است در پلتفرمها و شبکههای دیگری مثل اینستاگرام، تلگرام، توییتر و… فعالیت داشته باشند؛ آنها با به اشتراک گذاری لینک مطالب در چنین شبکههایی، تگ عنوان صفحه را هم برای دیگر کاربران به اشتراک میگذارند؛ همین باعث جذب مخاطب برای وبسایت میشود.
نحوه نمایش تگ عنوان در سرپ گوگل
گوگل پس از ایندکس کردن صفحه شما، تگ عنوان شما را در صفحه نتایج جستجو قرار میدهد. این تگ در زمان نمایش به رنگ آبی نمایش داده میشود و این قابلیت را دارد تا کاربران روی آن کلیک کنند.
برای اینکه کاربران را ترغیب کنید تا روی لینک شما کلیک کنند، باید سعی کنی آن را بهصورت اغوا کننده و تشویق کننده بنویسید و مخاطبان را تشویق کنید تا در میان دیگر صفحات، صفحه شما را انتخاب کنند.
چگونه یک تگ عنوان موثر بنویسیم
نوشتن یک عنوان مناسب و استاندارد برای سئو وبسایت میتواند بسیار موثر باشد پس سعی کنید بهینه سازی را در تگ عنوان هم پیاده سازی کنید.
برای اینکار لازم نیست از قوانین پیچیده پیروی کنید اما رعایت همان قانونهای ساده میتواند نتایج خوبی را برای شما رقم بزند.
به نکاتی که در ادامه برای شما قرار داده شده دقت کنید و آنها را برای وبسایت خود استفاده کنید.
طول استاندارد تگ را رعایت کنید
محلی که در آن تگ عنوان را مینویسید محدودیت 60 کاراکتری دارد؛ اگر عنوان شما بیشتر از محدودیت باشد باید بدانید که ممکن است گوگل برخی از کلمات شما را حذف کند و یا حتی بهطور کلی تغییر دهد.
پس توصیه ما به شما این است که تعداد کاراکترهای خود را در حدود 60 کاراکتر نگهدارید تا دچار مشکل نشوید.
زیاد استفاده کردن از کلمه کلیدی ممنوع!!
یکی از تفکرات اشتباهی که برخی سئوکاران تازهکار به آن معتقدند این است که فکر میکنند هرچقدر از کلمات کلیدی بیشتری استفاده کنند، حتما رتبه بهتری نصیب آنها خواهد شد؛ درصورتی که گوگل زمانیکه تشخیص دهد شما بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کردید، قطعا وبسایت و صفحه شما را جریمه میکند.
استفاده بهجا از کلمات کلیدی بسیار موثر است اما بهیاد داشته باشید که شما باید روی تجربه کاربری هم تمرکز داشته باشید و سعی کنید آنها را به سمت وبسایت خود جذب کنید. برای کاربران، دیدن تیترهایی که بهصورت تکراری و پشت سرهم از فرمهای مختلف کلمه کلیدی استفاده شده، اصلا خوشایند نیست و هیچوقت روی چنین تیترهایی کلیک نمیکنند.
از عناوین متفاوت استفاده کنید
بهتر است برای صفحات و محتواهای مختلفی که تولید میکنید، از عناوین متفاوت هم استفاده کنید. رعایت این مورد به گوگل نشان میدهد که تمامی صفحات شما حاوی محتوایی متفاوت و باارزش است.
اگر برای صفحات خود از تگ عنوانهای یکسان استفاده میکنید، باید این را بدانید که ممکن است گوگل محتوای شما را تکراری تشخیص دهد، همین باعث افت رتبه در سئو میشود.
از نام کسب و کار در تگ عنوان استفاده کنید
استفاده از نام برند یا کسب و کارهای معروف در تگ عنوان، میتواند بسیار کارآمد باشد. فراموش نکنید که اگر قصد استفاده از نام برند در تگ عنوان را دارید، باید آن را در آخر عنوان قرار دهید
استفاده از کلمه کلیدی در ابتدا عنوان
طبق تحقیقات، زمانی که مخاطبان عبارتی را جستجو میکنند و در سرپ گوگل بهدنبال وبسایتی برای خواندن محتوا میگردند، تنها به 2کلمه ابتدایی هر تیتر توجه میکنند؛ پس درصورتی جذب مخاطب خواهید داشت که بتوانید از طریق همان 2کلمه اول، مخاطبان را به خود جذب کنید. پس بهترین راه، استفاده از کلمات کلیدی در ابتدای تگ عنوان است.
از اعداد استفاده کنید
یکی از دیگر مواردی که میتوانید مخاطبان را به بازدید از وبسایتتان ترغیب کنید، استفاده از اعداد در تگ عنوان است.
طبق مقالهای از لینکدین، اعداد در تگ عنوان شما را ملزم میکنند تا روی آنها کلیک کنید.
تگ عنوان را مرتب بنویسید
برای اینکه تیتر مرتبی داشته باشید و کاربران سریعتر روی لینک شما کلیک کنند، میتونید از برخی کاراکترها ‘+’ و ‘|’ استفاده کنید؛ اینکار به مخاطبان کمک میکند تا سریعتر متن شما را بخوانند.
از احساسات در تگ عنوان استفاده کنید
سعی کنید در تیتر از جملات یا کلماتی استفاده کنید که احساسات کاربر را برانگیخته میکند.
در کاربر احساس کنجکاوی، نیاز، ترس و هیجان ایجاد کنید.
علت تغییر تگ عنوان توسط گوگل
در برخی موارد گوگل ممکن است گوگل تصمیم بگیرد تا تگ عنوان شما را تغییر دهد در حالی که از قبل شما عنوان خود را مشخص کردهاید؛ اما علت چیست؟
تغییر عنوان شما توسط گوگل یک اقدام جدیدی نیست و اگر دوست ندارید عنوان صفحات شما بدون میل شما عوض شود، باید از برخی استانداردها پیروی کنید.
- توجه داشته باشید که اگر از محدوده 60 کاراکتری عبور کنید، گوگل نمیتواند عنوان شما را نمایش دهد و ناچار است تا آن را تغییر دهد.
- از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده نکنید، درصورت استفاده زیاد علاوه بر تغییر تگ عنوان، ممکن است توسط گوگل جریمه شوید.
- حتما از عناوینی استفاده کنید که دقیقا مرتبط با محتوای صفحه شماست؛ درصورت تشخیص ناهماهنگی میان عنوان و محتوا، عنوان شما حتما توسط گوگل تغییر میکند.
- اگر از تاریخ در عنوان استفاده میکنید برای مثال (ترندهای 1403) باید حتما آنها را آپدیت کنید.
- از کلمات و نوشتههای تکراری برای تیتر صفحات استفاده نکنید.
- برای تگ عنوان و حتی H1 و H2 از توضیحات و نامهای متفاوت استفاده کنید.
خدمات اُبو برای تگ عنوان
یکی از خدماتی که متخصصان در اُبواستودیو برای شما در نظر گرفته، مشاوره و اصلاح تگ عنوانهای وبسایت شماست.
متخصصان مجموعه با تجزیه و تحلیل محتوای وبسایت و بررسی عناوین تمامی صفحات شما، تیترهای متفاوت و موثری را برای هر صفحه مینویسند.
اگر در هریک از مراحل ویرایش تگ عنوان نیاز به مشاوره داشتید، مشاوران در اُبو میتوانند شما را به بهترین نحو و با بهترین قیمتها، راهنمایی کنند.
جمع بندی
در این مقاله به بحث مهم تگ عنوان پرداختیم. نحوه نوشتن عنوان برای هر صفحه قوانین خاص خودش را دارد که اگر با دقت از آن پیروی کنید، میتوانید به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنید برای مثال اگه شما تیتری بنویسید که با محتوای آن صفحه ارتباطی نداشته باشد، طولانی باشد و از کلمات کلیدی زیاد استفاده شده باشد، شک نکنید که گوگل دست به تغییر تگ شما میزند؛ علاوهبر تغییر توسط گوگل، مخاطبان به بازدید از وبسایت شما ترغیب نمیشوند در نتیجه نرخ بازدید وبسایت کاهش پیدا میکند و رتبه شما بهمرور افت میکند.
اگر نرخ بازدید از وبسایت شما کاهش پیدا کرده، بهتر است هرچه سریعتر تمامی تگ عنوانهای وبسایتتان را بررسی کنید.