از سئو تکنیکال چه می‌دانید؟ + راهنمای جامع پیاده سازی سئو تکنیکال

سئو تکنیکال چیست؟
5/5 - (7 امتیاز)

آیا تا به حال برایتان سوال پیش آمده که چرا برخی وب‌سایت‌ها در صدر صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند؟ و یا از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند؟ پاسخ همه این سوالات، سئو تکنیکال است که پایه ی تمام استراتژی‌های موفق در سئو است. برای اینکه صاحب یک وب‌سایت موفق با رتبه عالی از گوگل باشید باید تمامی موارد لازم را برای وب‌سایت خود در نظر بگیرید.

در ادامه، تیم اُبو قصد دارد به بررسی و چگونگی سئو تکنیکال بپردازد. آماده پی بردن به رازهای پشت‌پرده این تکنیک هستید؟

سئو تکنیکال یا سئو فنی یکی از سه بخش‌ مهم در سئو که شامل سئو خارجی و سئو داخلی است. سئو تکنیکال به ایندکس کردن و خزش بهتر ربات‌های گوگل برای نمایش در صفحه جستجو گوگل کمک بسیاری می‌کند. سئو فنی به بهبود و تعمیر قسمت‌هایی از وب‌سایت مثل امنیت بیشتر، سرعت بهتر و… می‌پردازد.

سئو تکنیکال چیست

اثر گذری سئو تکنیکال بر بخش فنی وب‌سایت است، درادامه به دلایل اهمیت سئوی فنی می‌پردازیم:

بهبود یافتن قسمت‌های فنی در وب‌سایت باعث ایجاد تجربه بهتر برای کاربر می‌شود، همین به افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate) کمک بسیاری می‌کند.

باتوجه به اینکه کاربران اکثرا از موبایل برای مرور وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین بهینه سازی وب‌سایت‌ها برای موبایل از اهمیت بالا برخوردار است. سئو تکنیکال به بهبود کیفیت نمایش و عملکرد بهتر روی موبایل، تاثیرگذار است.

سئوی فنی به شناسایی و تعمیر برخی مشکلات وب‌سایت‌ها مثل ایجاد نقشه سایت، لینک‌های شکسته، بهبود متاتگ‌ها و هدر تگ‌ها می‌پردازد.

بهبود سرعت بارگذاری در صفحه باعث افزایش تجربه کاربری مثبت و کاهش نرخ پرش (Bounce Rate) می‌شود، پس یکی از عوامل مهم در سئوی فنی، بهبود سرعت بارگذاری صفحه می‌باشد.

یکی از عوامل مهمی که باعث می‌شود خزنده‌های موتور جستجوگر بهتر در وب‌سایت شما خزش کنند و صفحات شما را ایندکس کنند، استفاده از سئو تکنیکال است که موجب کسب بهترین رتبه‌ در صفحه نتایج جستجو (SERP) می‌شود.

برای اینکه یک نتیجه شگفت انگیز دریافت کنید، باید یک چک لیست از موارد فنی وب‌سایت در نظر بگیرید و برای بهبود سئو تکنیکال خود وقت بگذارید. در ادامه، چک لیستی برای بهبود قسمت سئو تکنیکال برای شما طرح کرده‌ایم.

برای بهینه سازی کدهای HTML، از تگ‌های عنوان <title> استفاده کنید و برای بهینه سازی تصاویر از تگ متن جایگزین (ALT tag) استفاده کنید، بین صفحات مرتبط به‌یکدیگر پیوند ایجاد کنید، با استفاده از schema.org می‌توانید از داده‌های ساختار یافته برای درک بهتر محتوای وب‌سایت توسط موتورهای جستجوگر استفاده کنید که علاوه بر تاثیر روی رتبه‌بندی سئو، روی تجربه کاربری هم تاثیر دارد. فراموش نکنید که محتوای تولید شده را بروز نگه‌دارید و همواره آپدیت کنید. استفاده از تگ <h1> به طول کمتر از 70 کاراکتر می‌تواند تاثیر مثبتی بر سئو تکنیکال بگذارد.

بهتر است از کلمات کلیدی در آدرس‌ها استفاده کنید، از کلمات اضافه دوری کنید و به‌جای فاصله از خط تیره (-) استفاده کنید. از حروف کوچک استفاده کنید، سعی کنید ساختار و شکل تمام URLها را به یک شکل نگه‌دارید، از کلمات انگلیسی استفاده کنید و از نام‌های منحصر به‌فرد برای هر صفحه استفاده کنی.

اگر قصد تولید محتوا برای یک وب‌سایت بین‌المللی را به‌عهده بگیرید، باید این موضوع را به موتورهای جستجوگر هم بفهمانید تا آن‌ها بتوانند محتوای شما را به مخاطبان مورد نظرتان نمایش دهند؛ برای اینکار باید از تگ hreflang استفاده کنید تا گوگل متوجه شود باید از چه نسخه صفحه‌ای برای چه زبان و منطقه‌ای استفاده کند.

این فایل حاوی یک‌سری کد است که به ربات‌های موتورهای جستجوگر اعلام می‌کند که باید چه صفحاتی را باید ایندکس کند و چه صفحاتی را نباید ایندکس کند.

استفاده از فایل robots.txt برای بهبود سئو تکنیکال

ساختار وب‌سایت خود را باید منطقی و کاربرپسند ایجاد کنید، این کار باعث می‌شود وقتی کاربر وارد وب‌سایت می‌شود، بتواند مطالب را با استفاده از دسته‌بندی و آرشیوهای منظم و دقیق، به‌راحتی پیدا کند؛ اینکار نه‌تنها باعث ایجاد تجربه مثبت برای کاربر می‌شود، بلکه برای خزنده‌های موتورهای جستجو هم مفید است و به‌راحتی می‌توانند، ساختار وب‌سایت شما را درک کنند.

با استفاده از برِدکرامب (breadcrumb)، به کارابران خود کمک کنید تا موقعیت خود در وب‌سایت را بدانند. این منوها علاوه بر تجربه مثبت برای کاربر، باعث قابل درک بودن ساختار وب‌سایت برای گوگل هم می‌شود که در نحوه رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها نیز بی‌تاثیر نیست.

از بخش‌های مهمی که در سئو تکنیکال وجود دارد، استفاده از داده‌های ساختار یافته است. این داده‌های ساختار یافته در سئو، کدهایی به‌جهت نشانه‌گذاری برای موتورهای جستجوگر می‌ماند تا آن‌ها بتوانند بهتر محتوای وب‌سایت شما را درک کنند.

این کدها به‌تنهایی هیچ تاثیری در نحوه رتبه‌بندی برای سئو ندارند اما به‌علت نمایش زیباتر، بزرگ‌تر و کامل‌تر در صفحه سرپ گوگل، باعث ترغیب کاربران برای وارد شدن به وب‌سایت می‌شود که این امر باعث کسب رتبه بهتر در سئو می‌شود.

اگر شماهم در وب‌سایت خود صفحات متفاوت با URLهای مشابه دارید، استفاده از این تگ برای شما ضروری است!

اگر وب‌سایت فروشگاه را در نظر بگیریم که از یک محصول، مدل‌ها و رنگ‌های متفاوتی دارد، همین باعث سردرگمی ربات‌های جستجوگر گوگل می‌شود و فکر می‌کنند که این‌ها همه تکراری هستند؛ کاربران متوجه این تفاوت‌ها می‌شوند، اما گوگل نه‌‍‍‍!!

برای اینکه محتوای وب‌سایت ما برای گوگل تکراری به‌نظر نیاید و در روند رتبه‌بندی مشکلی پیش نیاید، از تگ کنونیکال استفاده می‌کنیم.

یکی از عواملی که باید در سئو تکنیکال به آن پرداخت، خطای 404 است. اگر کاربر در وب‌سایت وارد صفحه‌ای شود که خراب یا حذف شده باشد و به کاربر خطای 404 نمایش داده شود، کاربر به سرعت وب‌سایت را ترک می‌کند، همین باعث بالا رفتن نرخ خروج می‌شود و در رتبه‌بندی برای سئو به‌شدت تاثیر منفی دارد.

برای این‌کار بهتر است ابتدا به تعمیر این صفحات بپردازید و یا کاربر را به صفحه دیگری مانند صفحه اصلی منتقل کنید.

ارور 404 در سئو تکنیکال

سایت مپ یا نقشه سایت یک فایل شامل کدهای XML است که در آن، آدرس تمامی صفحات وب‌سایت شما قرار گرفته و به موتورهای جستجوگر گوگل کمک می‌کند تا درک بهتری از ساختار وب‌سایت شما پیدا کند و روند ایندکس کردن صفحات سریع‌تر و راحت‌تر پیش برود.

یکی از نکاتی که باید در قسمت سئو تکنیکال رعایت کرد، بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت است. یکی از عواملی که به کسب بهتر رتبه در سئو و ایجاد تجربه مثبت در کاربر کمک بسیاری می‌کند، سریع بارگذار شدن صفحات می‌باشد.

یکی از نکاتی که باید در زمان کدنویسی و طراحی قالب به آن توجه کرد، واکنش‌گرا بودن یا ریسپانسیو بودن وب‌سایت است.

بسیار مهم است که ساختار وب‌سایت شما در تمامی دستگاه‌ها مثل موبایل، تبلت و … یکسان باشد و بتوان به‌راحتی مشاهده کرد.

طبق قوانین گوگل، اگر وب‌سایتی برای موبایل واکنش‌گرا نباشد، در صفحه نتایج جستجوی موبایل نمایش داده نمی‌شود و یا آن‌ها را در رتبه‌های پایین‌تری قرار می‌دهد.

واکنشگرا بودن وب‌سایت برای سئو تکنیکال

از دیگر مواردی که گوگل در روند رتبه‌بندی به آن توجه می‌کند، داشتن گواهی SSl است که برای وب‌سایت‌هایی که در آن انتقال اطلاعات انجام می‌شود یک ضرورت است. وقتی وب‌سایت شما این گواهی را اخذ می‌کند، ابتدای آدرس وب‌سایت شما از HTTP به HTTPS تغییر می‌کند. اگر این گواهی را نداشته باشید ممکن است گوگل از ورود کابران به وب‌سایت شما جلوگیری کند پس وجود این نماد امنیت می‌تواند در سئو تکنیکال بسیار مهم باشد.

اگر شما هنوز این گواهی را اخذ نکرده‌اید و نمی‌دانید که چطور باید اقدام کنید، با مشاوران ما تماس بگیرید تا با بررسی وب‌سایت شما، راهنمایی‌های لازم را به شما بگویند.

به‌دلیل اینکه اخیرا استفاده از موبایل‌های هوشمند برای جستجوهای اینترنتی بسیار زیاد شده، گوگل‌هم ارزش بیشتری به وب‌سایت‌هایی که در موبایل به‌راحتی و بدون مشکل نشان داده می‌شود، می‌گذارد.

وب‌سایت‌هایی که با استفاده از فرمت AMP ساخته می‌شوند، سرعت و عملکرد بالاتری در بارگذاری دارند به‌همین دلیل گوگل هم رتبه‌های خوبی به این وب‌سایت‌ها می‌دهد.

استفاده از فرمت amp برای بهبود سئو تکنیکال

جاوا اسکریپت یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی در سئو تکنیکال است که از اهمیت بالایی هم برخوردار است. با استفاده از کدهای این زبان می‌توان وب‌سایت را برای خزنده‌های گوگل بهینه کرد تا صفحات را بهتر ایندکس کنند.

جاوا اسکریپت به شما این قابلیت را می‌دهد تا متوجه شوید آیا صفحات شما برای ربات‌های خزنده گوگل خوانایی دارد یا نه.

برای اینکه بفهمید که آیا وب‌سایت شما از اصول سئو تکنیکال پیروی می‌کند یا خیر، مشاوران ما می‌توانند وب‌سایت شما را به‌صورت دقیق و جزئی بررسی کنند و اگر موارد مهم برای کسب رتبه خوب را نداشتید، با مشورت شما به ساختار وب‌سایت اضافه کنند.

از مهمترین جنبه‌های بهینه سازی وب‌سایت، سئو تکنیکال است که بر عملکرد بهتر و بهبود ساختار فنی وب‌سایت تمرکز دارد. اگر سئو تکنیکال را به‌صورت صحیح پیاده سازی کنید، روی افزایش سرعت بارگذاری، رفع اشکالات فنی و دسترسی پذیری به وب‌سایت دست پیدا می‌کنید؛ این اقدامات علاوه بر تاثیر گذاری روی رتبه بندی گوگل، باعث افزایش بازدید کنندگان و تغییر آن‌ها به مشتریان وفادار هم می‌شود.

اگر به‌دنبال موفقیت و رشد در مقابل رقبایتان هستید و تا به امروز سئو تکنیکال را نادیده می‌گرفتید، زمان آن رسیده تا با یک تیم متخصص مشورت کنید و اجازه دهید وب‌سایت شما را از لحاظ فنی مورد بررسی قرار دهند.

تیم متخصص اُبو می‌تواند باعث رشد و بهبود وب‌سایت شما از لحاظ فنی در دنیای دیجیتال شود، همین الان برای مشاوره با ما تماس بگیرید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

شیدا صفائیان
دانشجوی رشته کارشناسی نرم افزار هستم و در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی! علاقه زیادی به کسب اطلاعات جدید و بروز و همینطور نویسندگی دارم. امیدوارم با خوندن مقاله هام بتونم به اطلاعاتتون اضافه کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *