گوگل مای بیزینس، 10 قدم تا تکمیل پروفایل خود
امروزه که حضور کسب و کارها در دنیای دیجیتال، به یکی از مهمترین فاکتورها برای افزایش فروش و جذب مشتری تبدیل شده؛ برای اینکه بتوانید در بهترین حالت ممکن کسب و کار خود را تبلیغ کنید و به مشتریان نشان دهید، باید از ابزارهای گوگل استفاده کنید. یکی از بهترین ابزارهای این حوزه، گوگل مای بیزینس است که با تمرکز بر سئو محلی، به پیشرفت شما کمک میکند.
اگر قصد دارید با این ابزار بیشتر آشنا شوید، در ادامه همراه تیم اُبواستودیو باشید.
گوگل مای بیزینس چیست؟
برای اینکه گوگل کسب و کار شما را در صفحه جستجوی نتایج گوگل نمایش دهد باید از گوگل مای بیزینس استفاده کنید.
در این برنامه کاربران میتوانند اطلاعات کسب و کار شما که شامل نام، آدرس، ساعات کاری، شماره تماس و عکس پروفایل است را مشاهده کنند، نظرات خود را برای شما کامنت کنند و به خدمات یا محصولات شما امتیاز دهند؛ همچنین این قابلیت را دارد که موقعیت مکانی کسب و کار شما را به افرادی که به شما نزدیک هستند، پیشنهاد دهد. شما میتوانید از طریق تکمیل پروفایل کاربری خود با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.
مزایای ایجاد پروفایل گوگل مای بیزینس
استفاده از گوگل مای بیزینس میتواند حتی روی سئو وبسایت شما تاثیر گذار باشد. با توجه به اینکه هنگام جستجوی کاربران بخشی از صفحه نتایج جستجو به نمایش این پروفایل اختصاص پیدا میکند و نظر کاربر را برای ورود به وبسایت و استفاده از خدمات و محصولات شما جلب میکند.
ایجاد این پروفایل به بیشتر شناخته شدن برند یا کسب و کار، افزایش ترافیک ورودی به وبسایت، جذب مخاطبان جدید و کسب رتبه بهتر توسط گوگل کمک بهسزایی میکند.
همچنین یکی از عوامل تاثیرگذار و مهم در سئو محلی، ایجاد پروفایل گوگل مای بیزینس است.
راهنمای ایجاد پروفایل
گام اول: وارد گوگل مای بیزینس شوید.
My Google Business را در مرورگر خود جستجو کنید و وارد وبسایتی که در تصویر زیر علامت زده شده شوید.
وارد صفحه زیر میشوید. در این قسمت باید از طریق یکی از دکمههای زیر، مراحل ایجاد پروفایل را شروع کنید.
گام دوم: اطلاعات کسب و کار خود را وارد کنید
در این مرحله باید ابتدا، نام کسب و کار خود را وارد کنید و در منوی کشویی که برای شما باز میشود، گزینه “ایجاد کسب و کار با این نام” را بزنید.
پس از زدن دکمه ادامه، شما باید نوع کسب و کار خود را وارد کنید. اگر جزء کسب و کارهای آنلاین هستید که مشتریان باید سفارشات خود را از طریق وبسایت مخصوص شما ثبت کند باید از گزینه اول یعنی “خردهفروشی آنلاین” استفاده کنید. اگر مغازه دارید ومشتریان میتوانند شخصا از کسب و کار شما بازدید کنند باید از گزینه “فروشگاه محلی” استفاده کنید. گزینه آخر مخصوص افرادیست که برای ارائه خدمات باید خودشان به محل مشتری برود؛ بهطور مثال اگر شما خدمات لولهکشی انجام میدهید باید از گزینه “تجارت خدمات” استفاده کنید.
گام سوم: اطلاعات را تکمیل کنید
ما در این قسمت برای مثال، گزینه فروشگاه محلی را انتخاب کردیم. در صفحه بعدی، شما باید دستهبندی کسب و کار خود را به انگلیسی و از طریق منوی کشویی انتخاب کنید. شما حتما باید این قسمت را پر کنید ولی در آینده میتوانید درصورت نیاز، آن را تغییر دهید.
در این مرحله از گوگل مای بیزینس باید آدرس دقیق کسب و کار خود را وارد کنید. در قسمت کشور، با استفاده از منوی کشویی، کشوری که در آن قرار دارید را پیدا کنید. در قسمت استان از منوی کشویی، استانی که در آن قرار دارید را پیدا کنید و وارد کنید؛ بقیه موارد را طبق چیزهایی که از شما خواسته با دقت پر کنید و سپس گزینه بعد را بزنید.
اگر در مرحله انتخاب نوع دسته بندی کسب و کار، نوع تجارت و خدمات را انتخاب کرده باشید، باید در این مرحله تمامی مناطقی که شما میخواهید به آن جا خدمات رسانی کنید را یا بهصورت دستی و یا از طریق گوگل مپ باید انتخاب کنید.
توجه داشته باشید که شما میتوانید جزئیات این مراحل را بعدا هم ویرایش کنید ولی باید حواستان باشد که دوباره چک کنید تا بعدا در نمایش مناطق خدمات رسانی شما، مشکلی پیش نیاید.
بعد از این مرحله نیاز است تا آدرس وبسایت و شماره تماس خود را قرار دهید. در صفحه بعدی که به شما نمایش داده میشود، قسمتی از وظایفی که باید در گوگل مای بیزینس انجام دهید را نشان میدهد:
- کسب و کار شما را به افرادی که نیاز به خدمات شما دارند، نمایش میدهد.
- شما باید به نظراتی که در پروفایل گوگل مای بیزینس ثبت میشود، پاسخ دهید.
- جزئیاتی که درمورد کسب و کارتان دارید را باید مدیریت کنید.
در آخر گزینهای وجود دارد که میتوانید بهصورت اختیاری از آن استفاده کنید. با فعال کردن این گزینه، گوگل مای بیزینس بهصورت هفتگی به شما اخباری مثل چگونه پروفایل خود را بهتر کنیم، صحت سنجی اطلاعات وارد شده و… را از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی میکند که اگر به آن نیاز داشتید، میتوانید با فعال کردن آن، ایمیلها را دریافت کنید.
گام چهارم: تائید آدرسها
در این مرحله شما باید مجددا کل آدرس و کد پستی خود را بهصورت دقیق وارد کنید. بهمنظور تائید آدرس شما، گوگل مای بیزینس برای شما یک کارت پستال حاوی کد تائیدیه ارسال میکند که شما باید بعدا این کد را وارد کنید؛ اما تا زمانی که این کارت پستال را دریافت نکردهاید، میتوانید از گزینه “بعدا تائید میکنم” استفاده کنید.
گام پنجم: وارد کردن جزئیات خدمات
در این قسمت با توجه به مراحلی قبلی که شغل خود را وارد کرده بودید، خدماتی ممکن است شما ارائه دهید را بهصورت گزینهای نمایش داده است؛ ممکن است شما برخی از این خدمات را انجام ندهید اما گوگل مای بیزینس بهصورت پیشفرض آنها را برای شما تیک زده که شما میتوانید مواردی را حذف کنید اما ممکن است شما خدماتی را ارائه دهید که در لیست برای شما نمایش نداده، برای اینکار باید از طریق گزینه “اضافه کردن خدمات” تمامی سرویسهایی که شما ارائه میدهید را اضافه کنید.
گام ششم: وارد کردن ساعات کاری
برای اینکه مشتریان از ساعات کاری شما مطلع شوند، باید در این صفحه روزها و ساعات کاری را علامت بزنید.
درمورد ساعات کاری شما دو گزینه دارید که باید با توجه به کسب و کارتان از آنها استفاده کنید؛ اگر ساعات کاری معینی دارید، باید ساعت شروع و پایان در روزهای مختلف را حتما اضافه کنید ولی اگر میتوانید بهصورت شبانهروزی در دسترس باشید باید از گزینه 24ساعت استفاده کنید.
گام هفتم: ارتباط با مشتریان و نظرات
یکی دیگر از قابلیتهایی که گوگل مای بیزینس دراختیار صاحبان کسب و کارها قرار میدهد، انتخاب نوع برقراری ارتباط با مشتریان است. شما میتوانید گزینهای را در اختیار مشتریان خود قرار دهید تا بتوانند از طریق پیام، با شما ارتباط داشته باشند، در حالی که میتوانید فقط اجازه دهید که با شماره تماسهایی که قرار دادهاید با شما ارتباط داشته باشند.
در صفحه بعدی گوگل مای بیزینس نیاز به دسترسی شما برای ارسال نقل قول کاربران در صفحه شما دارد؛ گزینه مناسبی برای ایجاد ارتباطات است.
گام هشتم: معرفی کسب و کار با متن و عکس
در این صفحه باید یک متن سئو شده اما کوتاه برای معرفی کسب و کارتان بنویسید؛ سعی کنید از نام شغلتان در متن، چندباری استفاده کنید و سرویسهایی که به مشتریان ارائه میدهید را بهطور خلاصه در این قسمت بنویسید.
برای اینکه مخاطبانی که پروفایل گوگل مای بیزینس شما را میبینند به دریافت خدمات از خود ترغیب کنید؛ بهتر است از نمونه کارهای خود عکسهای باکیفیتی تهیه کنید و در این صفحه قرار دهید. این عکسها هم در گوگل مپ و هم در صفحه گوگل نمایش داده میشوند.
گام نهم: پرداخت برای تبلیغات
در این قسمت، گوگل مای بیزینس به شما 500دلار اعتبار تبلیغاتی رایگان اعطا میکند که بهتر است از این پول برای ابتدای کار استفاده نکنید اما بدانید که میتوانید بعدا از این قابلیت استفاده کنید.
گام آخر: نکته مهم
اینجا پایان کار نیست؛ اگر میخواهید پروفایل گوگل مای بیزینس شما به بقیه نمایش داده شود باید حتما آدرس محل کارتان را تایید کنید. چطوری؟
در گام چهارم گفتیم که پس از اینکه آدرس خود را وارد کردید، از طرف گوگل کارت پستالی حاوی کد تائید دریافت خواهید کرد. تا زمانی که کد تائید را در پروفایل خود ثبت نکردهاید تا گوگل آدرس شما را تائید کند، پروفایل شما به کاربران نمایش داده نمیشود.
راز موفقیت در گوگل مای بیزینس
درست زمانی که وبسایت شما توسط گوگل تائید شود، گزینهای را در اختیار شما قرار میدهد به نام “نظرات بیشتری دریافت کنید”؛ در این گزینه یک لینک بسیار مهم قرار داده شده که برای اینکه بهطور مستقیم از مشتریان خود بازخورد دریافت کنید، باید این لینک را برای آنها بفرستید و از آنها بخواهید تا نظرشان را برای شما ثبت کنند، 5ستاره را برای خدمات شما ثبت کنند و از سرویسهایی که برای آنها انجام دادید، عکس تهیه کنند.
انجام اینکارها برای اینکه شما بتوانید امتیاز بالاتری کسب کنید بسیار مفید و حائز اهمیت است.
جمع بندی
گوگل مای بیزینس یکی از ابزارهای پرقدرت گوگل است که مختص استفاده صاحبان کسب و کارها برای معرفی و بهتر دیده شدن کسب و کار آنهاست. این ابزار قابلیت درج آدرس، شماره تماس، عکس، ساعات کاری و … دارد و به مشتریان این قابلیت را میدهد تا بتوانند خدمات و محصولات خود را در محدوده خودبا بهترین کیفیت دریافت کنند.
اگر شماهم قصد استفاده از این ابزار را دارید، برای دریافت مشاوره با تیم متخصص اُبو تماس بگیرید، همینطور اگر در حین تکمیل پروفایل گوگل مای بیزینس خود به مشکل خوردید، تیم ما میتواند در سریعترین زمان به شما کمک کند.