از اهمیت تحلیل رقبا در سئو چه می‌دانید؟ + معرفی 3 ابزار

تحلیل رقبا در سئو و اهیمت آن
5/5 - (3 امتیاز)

این روز‌ها برای اینکه بتوانید در گوگل به بهترین رتبه‌ دست پیدا کنید، مسیر پیچیده‌ای را باید طی کنید. اگر آگاهی کافی از پیچیدگی‌های این راه نداشته باشید، رقبای شما می‌توانند به راحتی از شما سبقت بگیرند. شما می‌توانید با تحلیل رقبا در سئو، از راه و روش‌های آن‌ها در کسب رتبه مطلع شوید و از آن‌ها پیشی بگیرید.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این مسیر داشته باشید ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

تصور کنید شما صاحب یک فروشگاه کیف هستید، ولی شما تنها فروشگاه نیستید و ممکن است رقبا، از شما مشتری و فروش بیشتری داشته باشند. قطعا شماهم می‌خواهید فروش بیشتری را تجربه کنید ولی نمی‌دانید که چطور این‌کار را انجام دهید؛ در این موقعیت شما باید به تجزیه و تحلیل رقبای خود بپردازید تا بفهمید آن‌ها از چه روش هایی برای جذب مشتری استفاده کرده‌اند.

در بحث سئو (SEO) هم این موضوع صدق می‌کند؛ شما با تحلیل رقبا در سئو می‌فهمید که آن‌ها با چه استراتژی، چه کلمات کلیدی، چه نوع محتوا و چه بک‌لینک‌ هایی این جذب مخاطب را انجام داده‌اند و رتبه‌های مناسبی کسب کرده‌اند.

پس از اینکه تحقیقات خود را به پایان رساندید، حالا بهتر است به پیدا کردن شکاف کلمات کلیدی (Keyword Gap) که رقبای شما به آن‌ها نپرداخته‌اند، بپردازید. با این کار شما می‌توانید یک قدم از رقبایتان جلوتر باشید و در کلماتی که آن‌ها جا انداخته‌اند هم رتبه کسب کنید و جذب مخاطب بیشتری داشته باشید.

تحلیل رقبا در سئو و استراتژی های آن

شکاف کلمه کلیدی (Keyword Gap): به مجموعه کلمات کلیدی یا عباراتی که مشخص می‌کند، مخاطب شما دقیقا بدنبال به موضوعات و مطالبی می‌گردد. رقابت برسر کسب رتبه در این کلمات پایین‌تر است و معمولا بهتر است که کسب و کار‌های کوچکتر به آن ‌ها بپردازند،به همین دلیل وقت گذاشتن روی این کلمات و نوشتن مقاله‌های ساده و مناسب می‌تواند به شما برای برای بهبود جایگاه کمک بسزایی کند.

در این بخش می‌فهمیم که چه وب‌سایت هایی باید بررسی شوند تا اطلاعات مفیدی به ما برسانند.

شما هر نوع کسب‌وکاری که داشته باشید، قطعا رقبایی هم دارید، اما باید بدانید که همه آن‌ها به پیشرفت شما کمکی نمی‌کنند. پس در لیست رقبای خود فقط دور آن‌هایی که مهم و بزرگ هستند را خط بکشید. حتی می‌توانید کلمه کلیدی حوزه خود را در گوگل سرچ کنید و ببینید که چه کسانی در جایگاه های بالای صفحه سرچ گوگل قرار دارند. سپس می‌توانید تحقیقات خود را روی این وب‌سایت ها، شروع کنید.

اگر در پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب کسب و کارتان دچار شک و تردید هستید و نمی‌دانید چه وب‌سایت هایی مناسب تجزیه و تحلیل هستند، مشاوران اُبو‌استودیو می‌توانند به شما در زمینه تحلیل رقبا در سئو کمک کنند.

بهتر است کار را مثل یک مشتری عادی شروع کنیم، پس اول سراغ محصولات یا خدمات آن‌ها بروید و کیفیت را بررسی کنید. سعی کنید به‌طور مرموزانه در قالب مشتری با مدیران فروش رقبا صحبت کنید و بفهمید از چه روش‌هایی برای رونق به کسب و کارشان استفاده کرده‌اند.

قیمت محصولات را بررسی کنید. آیا منصفانه هست یا نه؟ در چه مواقعی تخفیف می‌گذارند و برای مشتری های خود چه خدمات اضافه‌ای در نظر گرفته‌اند.

سعی کنید متوجه شوید که چه استراتژی هایی برای رشد خود طراحی کرده‌اند، آن زمان شما می‌توانید با توجه به سیاست‌های کاری خود، استراتژی مشابه آن‌ها طراحی کنید و در راه رشد کسب و کارتان قدم بردارید.

در این بخش از تحلیل رقبا در سئو، باید بررسی کنید که آن‌ها روی چه مطالبی کار کرده‌اند و روی چه موضوعاتی وقت نذاشته‌اند.

به بررسی کلمات کلیدی که استفاده کرده‌اند بپدازید. اینکه بدانید آن‌ها روی چه کلماتی رتبه کسب کرده‌اند و بازخورد خوبی برایشان داشته، بسیار حائز اهمیت است. حالا در وب‌سایت خود ببینید از چه کلمات کلیدی استفاده کرده اید که با رقبا مشترک بوده، آیا نتیجه ی معقولی گرفته‌اید؟ اگر این‌طور نیست، پس یک جای مسیر را اشتباه طی کرده‌اید.

یکی دیگر از کارهای مفیدی که می‌توانید انجام دهید این است که روی کلمات کلیدی که آن‌ها کار نکرده‌اند ولی بسیار مهم هستند کار کنید. نتیجه این کار می‌تواند شما را شگفت‌زده کند، چون رقابت برای کسب رتبه در این کلمات بسیار کم است و نتایج خوبی را برای شما رقم می‌زند.

بررسی کلمه کلیدی در تحلیل رقبا در سئو

به غیر از بخش وبلاگ، که می‌تواند اطلاعات بسیار مهمی را در مراحل تحلیل رقبا در سئو اختیار شما بگذارد، محتواهایی مثل ویدئو و عکس و صوت هم می‌تواند در کسب رتبه بهتر در گوگل و افزایش جذب مخاطب تاثیر بسزایی بذارد.

عکس هایی که در وب‌سایت‌ آپلود می‌کنند را مشاهده کنید، بررسی کنید که آیا عکس‌ها اختصاصی خودشان است یا نه؟

عکس‌ها اگر توسط خود مجموعه، عکاسی یا طراحی شوند در ایجاد حس اعتماد در مشتری بسیار متاثر است.

اگر ویدیویی در وب‌سایتشان هست بررسی کنید که در چه مکانی ضبط شده، درمورد چه چیزی صحبت شده، اگر محصولی برای فروش دارند آیا به بررسی محصول پرداخته‌اند یا خیر.

مخاطبان برای برخی محتواها دوست ندارند محتوای متنی بخوانند و ترجیح می‌دهند ویدئو یا عکس محصول را ببینند تا بتوانند راحت‌تر برای خرید تصمیم بگیرند.

رقبای شما برای اینکه بیشتر دیده شوند و بتوانند رتبه بالایی از گوگل دریافت کنند، از انواع لینک سازی‌ها به‌طور مناسب استفاده می‌کنند. این امر بسیار مهم، کمک بسزایی به وب‌سایت شما در پروسه کسب رتبه در سرپ گوگل (Google‌ SERP) می‌کند. تحلیل رقبا در سئو در این مرحله بسیار مهم است.

پس از اینکه گوگل محتوای شما را از لحاظ کیفیت و کاربرپسند بودن که معیار مهمی به‌حساب می‌آید نظارت کرد، سپس به سراغ بررسی وجود لینک‌ داخلی و خارجی می‌رود. با این وجود، فردی که مسئولیت سئو کردن سایت شما را به عهده دارد، بداند که باید به چه میزان و در چه جاهایی باید به چه نوع صفحاتی لینک دهد و یا از چه منابعی لینک بگیرد.

تحلیل رقبا در سئو می‌تواند به شما در پیدا کردن انواع سبک ها در استراتژی کند. شما می‌توانید با بررسی دیگر وب‌سایت‌ها بفهمید که چه نوع محتوایی بیشترین بازخورد را دارد، چه کلمات کلیدی مهم هستند و اهمیت زیادی دارند، محتواهای چند‌رسانه ای چه جایگاهی برای مخاطبان دارند و…

یک نکته ی بسیار مهم وجود دارد که شاید کمتر کسی به آن توجه کند، آن هم این است که باید شما بدانید که اگر یک استراتژی برای یک کسب و کار بسیار خوب عمل می‌کند و بازخورد خوبی هم دارد، دلیل نمی‌شود که شماهم با استفاده کردن از همان استراتژی، همان نتایج را دریافت کنید. بدانید که هر استراتژی برای هر کسب و کاری مناسب نیست و یا ممکن است برای مدت کوتاهی، بازدهی خوبی برای شما داشته باشد و پس از آن حتی تاثیر منفی هم داشته باشد.

بهترین کار این است که با افراد متخصص در این حوزه همکاری کنید و اجازه دهید که آن‌ها با بررسی وب‌سایت شما، استراتژی مناسب خودتان را به بهترین شکل ممکن طراحی کنند. استودیو‌اُبو با مشاوران باتجربه خود می‌تواند بهترین برنامه‌ریزی را برای وب‌سایت شما انجام دهند.

در اینجا قصد داریم چند ابزار بسیار مهم و کارآمد که به ما در تحلیل رقبا در سئو کمک می‌کند را با ذکر کارایی نام ببریم و بگوییم چرا استفاده از ابزار ها بسیار مهم هستند.

یکی از قسمت هایی که می‌توانیم در مراحل ابتدایی تحلیل رقبا استفاده کنیم صفحه سرچ گوگل (google SERP) است. کلمه کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود را در گوگل سرچ کنید،نتایجی که در صفحه سرچ گوگل مشاهده می‌کنید می‌تواند به تحلیل رقبا در سئو کمک زیادی کند. متوجه می‌شوید که رقبای شما در این کلمه کلیدی توانسته‌اند به چخ رتبه و جایگاهی برسند.

یکی از ابزار‌های معروف که اطلاعات مهمی را دراختیار متخصصان قرار می‌دهد و می‌تواند با گزارشی از تحقیق کلمات کلیدی، ترافیک سایت،لینک‌ها به سئوکار کمک شایانی کند.

ابزار semrush برای تحلیل رقبا در سئو

این ابزار یکی از کامل‌ترین ابزار های تحلیل رقبا در سئو می‌باشد و البته باید بدانید که این ابزار رایگاه نیست و باید به‌صورت ماهیانه هزینه‌ای پرداخت کنید.

این ابزار برای تحلیل کلمات کلیدی رقبا بهترین گزینه است و شما می‌توانید با استفاده از تب site explorer، آدرس وب‌سایت رقبا را وارد کنید تا در قسمت keyword organic به شما نتایجی از کلمات کلیدی که رقبا روی آن‌ها کار کرده‌اند نمایش دهد.

ابزار ahref برای تحلیل قبا در سئو

یکی از ابزار‌های جدید در زمینه تحلیل رقبا در سئو است که شهرت خوبی هم بدست‌ آورده است. با استفاده از این ابزار می‌توانید بک‌لینک های وب‌سایت رقبا را ارزیابی کرده، موارد منفی را فاش کنید و از موارد خوب آن برای خودتان استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از نتایج بدست آمده استراتژی جدیدی برای خود طرح کنید.

ابزار monitor backlink برای تحلیل بک لینک های رقبا در سئو

برای بدست آوردن یک نتیجه و رتبه مناسب در گوگل باید عواملی را مورد بررسی کنید که یکی از مهمترین موارد آن تحلیل رقبا در سئو است. با استفاده از این کار شما می‌توانید اطلاعات مفیدی را درجهت بهبود وب‌سایت خود انجام دهید. فراموش نکنید که شما در این راه تنها نیستید و ابزارهای زیادی برای راحت‌تر شدن این عمل، ایجاد شده است.

اگر قصد دارید رقبای خود را تحلیل کنید و به بهترین استراتژی‌ها برسید، بهتر است با متخصصان این حوزه مشورت کنید.

اُبو‌استودیو می‌تواند این کار را برای شما با بهترین قیمت و نتیجه انجام دهد. از رقبای خود عقب نمانید!!

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

شیدا صفائیان
دانشجوی رشته کارشناسی نرم افزار هستم و در حال حاضر مشغول به محتوا نویسی! علاقه زیادی به کسب اطلاعات جدید و بروز و همینطور نویسندگی دارم. امیدوارم با خوندن مقاله هام بتونم به اطلاعاتتون اضافه کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *